Velkommen til min blog

Dette er min blog tilhørende faget værksted, natur og teknik. Den indeholder billeder af min biotop, tagne/maleopgaver og hvad vi ellers laver i faget.

tirsdag den 6. april 2010

Hvad er en Mose?

Umiddelbart ser vandet her nogenlunde klart ud. Man kan se bunden og hvad der ligger på den. Men man skal nok ikke rage ret meget i bunden før det ligner en gang mudder.






Ser man bare lidt længere ud i vandet begynder det at dukke genstande op, der ikke lige passer ind i billedet/naturen, og vandet er her også mere uklart.






Her er det en olie lignende plamage der flyder i vandet. Noget siger mig at vandet ikke er alt for rent. Men det er en af de ting jeg vil undersøge. Om mosen er en lavmose eller en højmose og dermed neutral/basisk eller sur.








Mose
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi.

"Mosedannelse:
1. Der ligger en fin sø.
2. Søen fyldes op af dødt plantemateriale mm. og bliver en lavmose.
3. Lavmosen overtages af sphagnum-mosser, der hæver mosens overflade over grundvandsspejlet og danner en højmose.Mose betegner et vedvarende sumpet vådområde. Mange moser er opstået ved tilslemning af søer. Det vil i første omgang føre til dannelsen af en lavmose, som har mange træk fælles med den oprindelige sø. Mange lavmoser er derfor både mineralrige og neutrale eller basiske.

Under specielle forhold fortsætter moseopbygningen ved opvækst af forskellige tørvemosser (Sphagnum), sådan at der dannes en højmose, hvor forholdene er kendetegnet ved mineralfattigdom og sur reaktion." http://da.wikipedia.org/wiki/Mose




Ingen kommentarer:

Send en kommentar