Velkommen til min blog

Dette er min blog tilhørende faget værksted, natur og teknik. Den indeholder billeder af min biotop, tagne/maleopgaver og hvad vi ellers laver i faget.

tirsdag den 4. maj 2010

Sidste nyt fra biotopen


Hvordan står det til i min biotop? Det emmer mere og mere af liv i biotopen. Træerne, blomsterne og buske er begyndt at blomstre. Det er smukt og der dufter dejligt. I vandet begynder de første, blade der senere bliver til åkander, op ad vandet. Glæder mig til åkanderne springer ud. Måske får jeg et glimt af tommelise.







Og så er det jeg har gået og ventet på skulle ske sket. Der er kommer små gæslinger :0) Så vidt jeg kan se er der fire kul indtil nu. Det er ret tydeligt at se ”aldersforskel” på dem, så de forandre sig ret hurtigt.

”Når gåsen har ruget i 28-35 dage, klækkes æggene. Når gæslingerne kommer ud af ægget, kan de næsten med det samme pile rundt og finde føde.” (http://danske-dyr.dk/dyr.php?id=90000&difficulty=hard&all=1)



De store gæs våger meget over de små gæslinger. Kommer en and eller anden gås for tæt på farer de frem og hvæser af en. Ja mig er de nu heller ikke for glade for. Der var en gås der lavede et flyvende angreb på mig.



Men alt er ikke lutter idyl i biotopen. Der har nemlig været et dyr på rov! Langs kanten ligger der tomme efterladte æg. Det ene æg havde den ikke kunne spise, så der lå en ikke helt udviklet gæsling i en stor pøl af ægge snask og blod. Men det er jo naturen og det dyr skal jo også ha noget at leve af.


Ellers har jeg ikke observeret noget i min biotop. Men i den kommende periode vil jeg holde øje med, hvornår der kommer ællinger.
Så skal jeg også ha målt surhedsgraden i vandet for, at få afklaret om det er en høj mose eller en lavmose.


Det sidste projekt for den kommende periode er, at fange en fisk. Men det bliver nok en større opgave, da jeg aldrig har haft en fiskestang i hånden. Men det skal da helt sikkert nok blive en sjov oplevelse. Det værste der kan ske´ er jo at det går i fisk :0) hi hi. Ej den var vist lidt vandet......


http://www.youtube.com/watch?v=UjM0yBy0rqo




Ingen kommentarer:

Send en kommentar