Velkommen til min blog

Dette er min blog tilhørende faget værksted, natur og teknik. Den indeholder billeder af min biotop, tagne/maleopgaver og hvad vi ellers laver i faget.

tirsdag den 31. maj 2011

Plantehold

Ja jeg må jo desværre erkende at det der startede så godt, ikke rigtig blev til mere end udgangspunktet. Jeg erkender min egen fejl, at lade de såede frø stå ude om natten alt for tidligt. Jeg havde ellers lavet et rigtig fint minidrivhus, med låg betrukket med plastic og om natten lagde jeg et tæppe over. Men det har bare ikke været nok. Bunden af drivhuset var af plastic og stod på jorden, så kulden er kommet op nedefra og har dræbt mine så frø.
Men det ved jeg så til næste gang. De andre i min gruppe har fint fået deres urter og div. til at spire, men de har også stået inde i vindueskarmen.

Nå op med humøret og på den igen. Da frøene til tomater og agurker skal såes i april/maj måned er det for sent at starte en ny omgang frø såning. Derfor har jeg været i plantorama for at købe planter der er klar til at blive plantet ud.
På billedet her ses en plantesæk med den bedste muld der kan købes. Det er komposteret hestemøg og det skulle indeholde nok gødning til hele sommeren. Så jeg satser ikke på at skal gøde mine planter. Plantesækken har jeg lagt i en bund. I plantecenteret anbefalede de en såkaldt kapillærkasser. Det er en flamingo kasse med et låg m. rør ned til bunden. Det er så meningen at der kommes vand i bunden og jord i rørene, plantesækken ovenpå med hul ned til rørene, så planternes rødder kan vokse ned i rørene og selv suge vand op fra bunden. Jeg valgte at spare de penge og så selv vande mine planter regelmæssigt. Det er der da også forbundet en vis hygge med.

Her er så mine planter. Jeg har skåret hul i bunden af sækken så vandet kan løbe ud af sækken. Yderst til venstre er en cherry tomat plante. Den kræver ikke så meget pasning. I midten er en alm.tomatplante. Den kræver lidt mere pasning. Planten kommer med mange sideskud og de skal nippes af for, at planten kan bruge sin kraft på at blive stor og giver flere tomater. Yderst til højre er en agurkplante. Man skal sørge for at binde planterne godt op, hvis ikke de gror op af noget, ellers bliver de for tunge og knækker.

Nu håber jeg at jeg har mere held med mig denne gang og ser frem til dejlige tomater og agurker sommeren over.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar